Manifestul Support Your Local Artist

09.09.2019, Cluj-Napoca, Romania
Născut într-un cartier gri, într-o localitate pierdută pe harta mondială, într-o epocă a tranziției, am crescut ca oricare alt cetățean al lumii post-comuniste. Noi toți, noii consumatori ai ofertei capitaliste, am învățat să trăim între crunta realitate, lipsită de mijloace materiale și financiare suficiente, și minunatele vise vestice servite la televizor.
Monet, Renoir, Cezanne, Brancusi, Tzara, Marinetti și Kandinsky au avut ‘norocul’ să nu ‘cunoască’ televiziunea, advertising-ul actual ori Internetul. Warhol, Zappa, Ozzy, Lennon, Marley, Mercury, Serrano și Banksy, în schimb, au avut acces la o sumedenie de informații complexe, precum și la o altfel de societate. Inclusiv publicul era altul, uneori mai informat, alteori mai excentric, cateodata deschis, adesea compulsiv, însă mereu activ.
De la primele discursuri ale lui Sir Joshua Reynolds din sec. XVIII, chestiunea artei a fost dezbătută atât filosofic, cât și tehnic, atât spiritual, cât și financiar. Artiștii, dând dovada de creativitatea specifică, au reușit de-a lungul timpului să își expună operele în toate felurile posibile și imposibile, au atras ori au refuzat sponsori, au colaborat și concurat, au învățat și au comunicat încontinuu, direct sau indirect, rezultând în noi forme de artă și forme artistice compuse, toate acestea făcând parte din marele corpus post-modernist, catalog ce poate fi consultat atât online, cât și offline. Dacă ne-am raporta la manifestul artistic a lui Grayson Perry din 2014, la accesibilitatea tehnologică și la moștenirea istorică, am observa ca, intradevar, contemporaneitatea artistică își însușește întreg catalogul cultural ca o sursa vie, prezentă, numai bună de combătut în timp real. Ba mai mult, odată cu mișcarea Web 2.0 și conceptualizarea social-media, implicațiile și consecințele acestor perspective au transformat omul contemporan într-un creator-consumator de neoprit.
Astfel, omul și artistul contemporan sunt rezultatul tuturor acestor curente, indiferent că acceptă generalul ori ca neaga particularul. Diferența dintre om și artist mai există doar în măsura în care unul consumă mai mult, în timp ce celălalt produce mai mult. Această delimitare relativă ne confirmă faptul că orice om poate fi artist și ca orice artist este om. Dacă artistul nu poate fi găsit decât online ori la expozitie sau pe scena, omul va avea mereu o locație fizică, fie și temporară. Nu vom discuta acum despre momentul de trecere, de la om la artist, pentru că este un subiect separat, particular, subiectiv și infinit, însă vom vorbi despre locul în care se întâmplă asta.
Seară, vară, ziua sau iarna, online sau offline, indiferent de ora și indiferent de timp, artistul, format ori în devenire, este ‘localizat’, nu doar prin GPS, ci prin însăși prezența sa, într-un loc anume. Asta îl face localnic, nu în sens administrativ judiciar, ci în sensul spațiului fizic pe care îl ocupă și în care se desfășoară. Astfel, înainte de orice altă judecată de valoare, artistul este local. Desigur, pentru o mai bună diferențiere semantică, ne putem referi la artiști locali, regionali, internaționali, globali, comunitari ori universali, însă asta nu schimbă cu nimic faptul ca fiecare artist, ‘mare’ sau ‘mic’, este, în final, local. Această concepție este cu atât mai mult confirmată cu cat artiștii ‘consacrați’ caută să fie localnici ai unor așezări specifice, gen Hollywood, Nashville, New Orleans, Paris, Barcelona, Londra sau Berlin, considerând că există un suport artistic semnificativ în aceste localități.
Artistul local are nevoie de suport, iar această nevoie nu se reduce la un instrument, bani sau un anumit număr de oameni prezenți la concert, spectacol ori la expoziție, ci la un complex de informații, tehnologii, structuri și experiențe necesare dezvoltării artistice individuale și comunitare. Suportul real, misionar, neîntrerupt, conduce la creșterea comunității artistice și a expertizei artistice comunitare, aceasta creștere servind la evoluția artistică individuală și comunitară. Beneficiile unui astfel de demers colectiv de sustinere sunt incalculabile, tocmai datorită impactului pozitiv pe care îl are arta în viața particulară și comunitară.
Prin prezentul manifest, dorim să atragem atenția asupra importanței sprijinirii artiștilor locali și să invităm toți entuziaștii de arta să caute și să aplice metode de susținere a acestora. Indiferent de forma de artă predominantă, ori de specificul local, susținerea artiștilor locali va duce la crearea de noi oportunități socio-culturale, va întării comunitatea cetațenească și artistică și va produce rezultate măsurabile, repetabile și de impact.
SUPPORT YOUR LOCAL ARTIST

Comentarii